Begaafdheid
In de klas
Er is bij ons op school veel aandacht voor begaafde kinderen. Deze kinderen hebben vaak andere educatieve behoeften. Om deze behoeften in kaart te brengen, maken we -indien nodig- gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH).
In de klas wordt het onderwijsaanbod afgestemd op datgene wat de leerling nodig heeft. We maken gebruik van extra uitdagende materialen die inspelen op de leerstijl van deze kinderen. De leerkracht maakt wekelijks tijd vrij om deze kinderen te begeleiden, zodat ook zij op een fijne manier leren en groeien in hun ontwikkeling.
De Trekvogels (plusklas)
Naast het aanbod in de klas, is er binnen de scholen van Fides ook een plusklas voor leerlingen uit groep 5–8, genaamd: De Trekvogels. Er zit veel symboliek in de naam. We noemen er een paar:
-
De leerlingen 'trekken' wekelijks van hun klas naar de Trekvogels.
-
Trekvogels hebben een ingeschapen, ingewikkeld navigatiesysteem waardoor ze weten wanneer en waar ze naartoe moeten vliegen. Onze wens is dat de leerlingen mede door de Trekvogels hun ‘navigatiesysteem’ steeds beter leren kennen en inzetten.
-
Als trekvogels trekken, ontstaat er kracht in de groep: ze moedigen elkaar aan, blijven bij elkaar, zorgen voor elkaar. We hopen dat onze leerlingen dezelfde ervaringen zullen hebben en genieten van ‘peers’.
-
Trekvogels kunnen te maken krijgen met tegenslagen en leren vaardigheden om vol te houden en door te zetten. Grote kans dat onze leerlingen in de zogenaamde Leerkuil terecht komen en zodoende dezelfde vaardigheden leren.
Elke week komen de leerlingen van de plusklas een ochtend bij elkaar om samen te werken aan uitdagende leer- en werkstrategieën. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze leerlingen en het samenwerken met gelijkgestemden. In het schooljaar 2025-2026 wordt de Trekvogelochtend op vrijdag gehouden in de Julianaschool te Wilnis.
Als de plusklasleerlingen hun werk moeten presenteren in hun eigen klas, dan geeft de groepsleerkracht daarvoor de gelegenheid. Zo zorgen we ervoor dat de leerlingen betrokken zijn op elkaars werk.
Aanmelding Trekvogels
Soms biedt het aanbod in de klas te weinig uitdaging voor een leerling. Wanneer in de klas sprake is van handelingsverlegenheid (de leerling heeft meer uitdaging nodig dan geboden kan worden in de groep), kan besloten worden om, in samenspraak met ouders, een leerling aan te melden voor de Trekvogels. De intern begeleiders van de verschillende scholen en de Trekvogelleerkracht besluiten gezamenlijk over toelating en plaatsing. Een aanmelding is geen garantie voor plaatsing.